Ga voor de winst!

Er wordt veel gesproken over Amazon FBA en als je mensen erover hoort, gaat het vooral over omzet. “Ik maak 5 ton omzet per jaar!”. Leuk om op feestjes te roepen, maar wat levert het jou nu direct op? Je kunt je bedrijf niet laten groeien met alleen maar omzet. In dit artikel nemen we het maximaliseren van winst onder de loep. Dat kan op verschillende manieren: de verkoopprijs verhogen, meer verkopen en kosten besparen.

Verkoopprijs verhogen 

Laten we beginnen met hetgeen het gemakkelijkst klinkt: de verkoopprijs. Overigens betekent een hogere prijs natuurlijk niet direct meer winst wanneer je sales vervolgens dalen.

In Seller Central kun je kiezen voor ‘Automated pricing’. Een algoritme van Amazon zal dan de prijs van je product aanpassen zodat het aansluit op de concurrentie. Hierbij kun je zelf prijsregels instellen waardoor de prijs niet daalt onder een door jou bepaalde drempel en niet hoger gaat dan een bepaald bedrag. Er zijn overigens ook andere tools die je hiervoor kunt gebruiken. Een paar nadelen van de Amazon ‘repricer’ zijn namelijk: 

  • De prijs kan heel snel op het laagst mogelijke punt komen
  • Het werkt alleen richting andere sellers die volgens dezelfde fulfillment methode werken, bijv. FBA of Merchant Fulfilled. 
  • Als de prijs flink daalt, is het niet mogelijk om snel weer automatisch te stijgen. Andere repricers houden bijvoorbeeld zelf kansen in de gaten zoals directe concurrenten die uit voorraad raken. Op dat moment wil je natuurlijk dat de prijs zo snel mogelijk weer omhoog schiet!

Xsellco is een betere tool vergeleken met de Amazon Automated pricing. De tool berekent namelijk zelf welke kansen je hebt tegenover je concurrentie en het beschermt je beter tegen het risico dat je tegen bodemprijzen moet verkopen. 

Er zijn behoorlijk wat repricers te vinden, zo heb je ook Channelmax, waar je kunt instellen dat bij een hogere voorraad automatisch de prijs wat lager mag om de sales velocity te verhogen (de snelheid is belangrijk om te ranken). 

Heb je de tijd om dagelijks je product in de gaten te houden? Dan kan het heel handig zijn om zelf de prijzen aan te passen. Vooral bij je eerste paar producten raden we dit eigenlijk sterk aan. Hierdoor krijg je zelf ook wat meer inzicht in de invloed van de prijs op de vraag naar je product. Handige tips om je prijsstrategie te bepalen lees je hier

Meer verkopen

Meer producten verkopen hangt samen met een stuk meer variabelen. Je zult per stuk moeten nagaan of je het maximale eruit haalt. Denk hierbij aan: 

  • De kwaliteit van productfoto’s . Dit is ontzettend belangrijk voor je sales. Ben je ontevreden over je eigen foto’s, dan kun je overwegen om partijen als Amazing Freedom in te schakelen om je foto’s te professionaliseren. We hebben zelf gezien hoe onze sales bijna verdubbelden voor een product door ‘slechts’ nieuwe foto’s! 
  • Inspelen op de prijzen van je concurrenten. Overigens kun je je ook onderscheiden door duurder te zijn dan de rest. Je product moet zich hier natuurlijk wel voor lenen. 
  • Je andere producten gebruiken om via cross-selling sales te verhogen. 
  • Het aantal reviews verhogen, bijvoorbeeld door product inserts  of follow-up mails. Deze beide methoden kun je overigens ook inzetten om je andere producten weer aan te bieden (zie cross-selling).
  • Marketing op externe kanalen, zoals Instagram, Pinterest of Facebook.

Kosten besparen

Meer winst haal je natuurlijk ook uit een lagere kostprijs. We hebben een aantal punten op rij gezet waar vaak wel wat te winnen valt: 

  • De inkoopprijs. Heb je niet hebt onderhandeld en het idee dat je minder zou kunnen betalen, probeer dan eens een partij als Woodako die je kan helpen in de onderhandeling en het maken van goede afspraken met leveranciers. 
  • FBA fees. De afmetingen van je product zijn essentieel voor de verzending. Hoe kleiner, hoe beter. Is het mogelijk om je verpakking te verkleinen? Dan kan dat je soms wel een paar euro schelen per order. Verkoop je veel producten dan kan dit je enorm veel opleveren!
  • Het vervoer van je leverancier naar Amazon is een belangrijke kostenpost. Vergelijk eens wat verschillende partijen. Zo zijn wij zelf ook uiteindelijk bij Guided Imports terecht gekomen en hebben we daarmee onze kosten aardig kunnen drukken. Zorg er overigens vooral voor dat je vertrouwen hebt in de freight forwarder. Ze zijn immers verantwoordelijk voor al je producten!
  • Marketingkosten. Gebruik je Amazon’s PPC, houd dan dagelijks in de gaten hoe je rankt. Je zult al gauw merken dat het bedrag per click omlaag kan. Speel hiermee om erachter te komen wat het perfecte budget is voor veel sales en lage kosten. 
  • Zorgen dat je niet te veel belasting afdraagt. In de eerste jaren van het opzetten van een bedrijf is het belangrijk om te blijven investeren zodat je snel kunt groeien. Heb je een eenmanszaak of V.O.F.? Check dan in ieder geval of je in aanmerking komt voor starters- en ondernemersaftrekken. Dat is een groot voordeel van deze rechtsvormen, maar als je meer winst maakt kan het aantrekkelijker zijn om een B.V. op te richten. Om uit te rekenen waar jouw voordeel ligt, raden we je de berekeningstool aan van startflex. In dit artikel leggen we meer uit over de verschillende rechtsvormen.

Dit zijn een aantal zaken waar je extra winst mee kunt pakken, maar er zijn er uiteraard nog veel meer! Kijk vooral wat bij jouw strategie past. 

Heb je zelf nog andere ideeën om de kosten te drukken? Of heb je vragen? Sluit je aan bij de Amazonsellers Community en praat mee! 

Met een gigantische voorsprong beginnen én groeien op Amazon is eindelijk mogelijk met het Amazon Handboek voor Sellers voor startende ondernemers.

Met dit e-book willen we ervoor zorgen dat u alles weet over hoe u moet verkopen op Amazon en waar u rekening mee moet houden.

We helpen u met concrete tips, vuistregels en stap-voor-stap handleidingen door Seller Central.

Alles om ervoor te zorgen dat u succes heeft op Amazon!

het amazon handboek voor sellers