Dropshipping op Amazon

Voor veel ondernemers is dropshipping een erg toegankelijke manier om te starten met hun bedrijf. Mede vanwege de lage opstartkosten is het een steeds populairder wordende vorm van e-commerce. Tegenwoordig is het ook goed mogelijk om te dropshippen via Amazon, maar er zitten wel voorwaarden vanuit Amazon aan. We nemen je mee op deze pagina hoe dat in z’n werk gaat. Je komt er onder andere achter wat dropshipping is, hoe je kunt dropshippen op Amazon, hoe je in contact komt met leveranciers en nog veel meer! Uiteraard ontkomen we er niet aan om je ook te wijzen op zaken waar je rekening mee moeten houden bij dropshipping.

Wat is dropshippen?

Met dropshippen, inclusief dropshipping via Amazon, is een werkwijze in de e-commerce waarbij je als ondernemer zelf geen voorraad aanhoudt, maar wel producten verkoopt aan klanten. De producten die je verkoopt worden door de leverancier direct aan jouw klant geleverd. Je fungeert als het ware als tussenpersoon tussen de klant en je leverancier. 

Als je het goed aanpakt, heeft de klant niet door dat het product niet door de leverancier geleverd is, maar door jou. Deze werkwijze is erg populair om uit te voeren via websites als Shopify, maar kan ook steeds beter via Amazon en Ebay.

Hoe je dat precies aanpakt klinkt misschien nog wat vaag, maar we gaan alles stap-voor-stap met je doornemen om erachter te komen hoe het werkt en of het model van dropshippen geschikt is voor jou!

dropshipping via amazon

Hoe werkt dropshippen via Amazon precies?

  1. Een klant op Amazon koopt een product wat jij gelist hebt op Amazon
  2. Vervolgens, als de klant afgerekend heeft, koop jij het product bij de leverancier (uiteraard tegen een lagere prijs). De leverancier overhandig je de gegevens van de klant, zodat de verzending in orde gemaakt kan worden
  3. De leverancier verstuurt vervolgens het aangekochte product naar de klant en voila, de klant is blij!

In beginsel klinkt dit allemaal erg makkelijk en goed te doen. Toch is het verstandig om zicht te hebben op de voor- en nadelen van dropshipping.

wat is dropshipping

Voordelen

  • Geen investering vooraf: je koopt het product pas in op het moment dat je een order hebt, met het geld dat je al gekregen hebt van de klant.
  • Snel opstarten en opschalen: het is mogelijk om gigantisch veel verschillende producten in één keer aan te bieden. Deze business is daarom direct erg schaalbaar.
  • Controle op verzendkosten: de kosten van het verzenden worden soms gedekt door de leverancier. In andere gevallen kun je afspraken maken met de leverancier over de verzendkosten, of je rekent de verzendkosten door aan de klant!
  • Geen voorraadbeheer: je hoeft zelf geen voorraad aan te houden en daarmee heb je geen grote investeringen vooraf. Voorraad ligt over het algemeen bij de leverancier zelf!
  • Focus op verkopen: met het uitbesteden van het ontwerpen van een product en de logistieke afhandeling, houd je natuurlijk veel meer tijd over. Deze tijd kun je goed gebruiken om te focussen op verkopen en het opbouwen van je merk rondom je dropshipping business.

Nadelen

  • Concurrentie: instappen in dropshippen via Amazon is relatief eenvoudig, zonder al te hoge opstartkosten. Dat is gunstig voor jou, maar dit geldt natuurlijk ook voor andere ondernemers. De concurrentie kan hierdoor moordend zijn. Natuurlijk kun je producten in overleg met je leverancier unieker proberen te maken. Echter, concurrenten kunnen dit natuurlijk ook doen. Het is daarom extra belangrijk om jezelf goed te positioneren en na te denken over je merk.
  • Lange levertijden: als je samenwerkt met leveranciers die zelf de verzending doen, kan het zijn dat de klant een tijd moet wachten op zijn of haar pakket. Dit is natuurlijk helemaal het geval als het pakket uit China moet komen.
  • Geen mogelijkheid tot inspectie: zodra producten direct van de leverancier naar de klant gaan, zit jij er niet tussen om controles te doen of het product in goede staat is.
  • Retourafhandeling: klanten hebben het recht om producten te retourneren. Mocht je gebruik maken van Fulfilment by Amazon (FBA) wordt dit geregeld door Amazon. Verzend je via een leverancier, dan moet je vaak zelf een oplossing vinden voor het retourproces. Dit omdat de aankoop tussen jou en de leverancier is, en niet tussen de klant en de leverancier.
  • Verantwoordelijkheid: jij bent de verkoper aan de klant en daarmee ben jij verantwoordelijk voor de kwaliteit van het product, vragen van klanten etc.

De lijst met nadelen lijkt op het oog wat langer dan de lijst met voordelen. Laat je hierdoor niet misleiden. De nadelen kunnen zeker afgevangen worden en we zullen hier ook zeker nog op in gaan.

Registratie Amazon Seller Central account

Voordat u aan de slag kunt gaan met verkopen op Amazon Nederland, dient u zich als verkoper te registreren op Amazon. Dit kunt u doen via de registratiepagina van Amazon Seller Central. Zorg ervoor dat u de volgende informatie bij de hand heeft:

  • Emailadres
  • Bedrijfs- en contactgegevens, inclusief KvK-nummer
  • Persoonlijke gegevens, inclusief een kopie van uw paspoort of rijbewijs
  • Mobiel telefoonnummer
  • Een geldige creditcard (automatische incasso van je bankrekening, iDeal, Paypal etc. worden niet geaccepteerd).

Het is aan te raden om het artikel over uitdagingen bij Amazon verificatie goed na te lezen. Hiermee kunt u veelvoorkomende fouten tijdens het registratieproces voorkomen.

Zodra u succesvol geregistreerd bent, kunt u van start gaan met verkopen op Amazon Nederland!

amazon nederland seller central

Hoe selecteer je de juiste producten om te dropshippen?

Het selecteren van de juiste producten om te verkopen is natuurlijk cruciaal. Met oog op de toekomst wil je ook producten selecteren die in dezelfde (niche-)markt vallen, dan kun je natuurlijk sneller opschalen en een merk neerzetten. Het standaard dropshipping model zoekt een markt met veel vraag, goedkope producten en gaat met name om bulk. Veel verkopen tegen een relatief lage winstmarge (low-ticket producten). Het model waarin dure producten centraal staan, high-ticket dropshipping, gaat uit van weinig vraag in de markt, exclusieve en dure producten en een hoge winstmarge per product. Beide strategieën zijn interessant, maar zijn ze ook geschikt voor dropshipping via Amazon?

Low-ticket producten

Low-ticket producten zijn op Amazon het overgrote deel van het aanbod. Dit zijn producten die een hoge doorloop hebben, mensen vaak nodig hebben en over het algemeen een prijs hebben waarbij mensen niet te lang hoeven na te denken of ze het kopen ja of nee. Amazon heeft zich natuurlijk gepositioneerd als de webshop waarin al dit soort artikelen in grote getalen te verkrijgen zijn. Zonder al te veel moeite en hoge kosten kunnen deze producten bij klanten geleverd worden, zeker met het Amazon Prime abonnement.

Kies je voor low-ticket producten, houd dan rekening met het volgende:

  • De verkoopprijs ligt tussen de €0,01 en €150,-
  • Impulsaankopen, als ze een geschikt product vinden op Amazon, zal er vaak niet verder gekeken worden op andere webshops
  • De inkoopprijs is relatief laag
  • Grotere markt, dus meer klanten, maar ook meer concurrentie
  • Over het algemeen kleiner en gemakkelijker om te verschepen
  • Amazon PPC kan duur zijn
  • Je zult aardig wat verkopen moeten genereren om er aan te kunnen verdienen
Product zoeken Amazon

Voor de meeste ondernemers ligt het het meeste voor de hand om in een markt te duiken met low-ticket producten. We hebben ooit een checklist gemaakt om het juiste private label product uit te kiezen. In onze optiek is dit voor het selecteren van producten voor dropshippen even bruikbaar. Deze checklist kun je hier downloaden.

High-ticket producten

High-ticket producten zijn producten in het duurdere segment, denk aan luxe producten, hobbies of duurdere eenmalige aankopen. Ook deze producten zijn ruimschoots te vinden op Amazon, zoals horloges, matrassen en electronica.

Kies je voor high-ticket producten, houd dan rekening met het volgende:

  • De verkoopprijs is hoger dan €150,-
  • De kans is veel groter dat mensen beter vergelijken tussen andere producten én webshops
  • De inkoopprijs zal hoger liggen
  • Kleinere markt, minder klanten, maar waarschijnlijk ook minder concurrentie
  • Over het algemeen groter of kwetsbaarder om te verschepen
  • Amazon PPC zal aanzienlijk goedkoper zijn
  • Je hoeft veel minder te verkopen om goed te verdienen!
high-ticket product

Waar kies je voor?

Uiteindelijk is het belangrijk om een markt te kiezen waar enigszins vraag naar is, of waarvan jij de markt al goed kent. Ga eens bij jezelf na welke hobbies je hebt of in welke spullen je zelf geïnteresseerd bent. Denk aan het hebben van een eigen treinbaan, schilderen, breien, sport, etc. Dit mag vrij specifiek zijn, en dat je je beperkt tot een echte nichemarkt.

The Riches are in the Niches 

Kies in ieder geval een markt die dicht bij je staat, dan is de kans ook groter dat je het leuk vindt hier veel tijd aan te besteden om je merk op te bouwen. Op basis van de markt die je kiest, weet je of daar met name low-ticket, high-ticket of een combinatie van beide producten aangeboden wordt.

Leveranciers

In zee gaan met een betrouwbare leverancier met kwalitatief goede producten is natuurlijk cruciaal om succesvol te kunnen dropshippen via Amazon. Maar waar vind je deze leveranciers? En waar moet je opletten in de communicatie met deze leveranciers?

Waar moet je opletten bij het benaderen van een leverancier?

Eerder hebben we wel eens een artikel geschreven over het vinden van de juiste leverancier voor private label producten. Dit artikel is deels relevant voor het vinden van een dropship-leverancier. Deels, omdat er ook zeker verschillen zijn:

  • Je creëert en customized je product vaak niet zelf bij dropshippen
  • Bij private label producten koop je ladingen in bulk in (om ze vervolgens gebruik te maken van FBA)

Verder zijn de volgende zaken wel relevant:

  • Product moet van hoge kwaliteit zijn: je wilt wel weten dat je de kwaliteit van een product kunt garanderen aan een klant. Het is immers de bedoeling dat je leverancier de producten rechtstreeks naar de klant verzend, ook al weet je dat jij verantwoordelijk bent voor de verkoop. Je zou dit kunnen afvangen door samples te bestellen van producten die jij wilt gaan verkopen, om zo een beeld te krijgen van de kwaliteit.
  • De prijs moet niet te hoog zijn: bij dropshipping koop je losse producten in om door te verkopen. De prijs van deze producten moet natuurlijk in verhouding staan met een goede marge, het is natuurlijk de bedoeling dat je hier winst op maakt.
  • Je leverancier moet in staat zijn namens jou producten naar klanten te sturen: dit is wel één van de voorwaardes om in zee te gaan met een leverancier, anders komt je dropship business nooit van de grond!
  • Let op communicatie: de manier en de snelheid waarmee de leverancier communiceert, zegt veel over de werkwijze. Voldoet dit aan jouw verwachtingen? Dan neemt de kans toe dat je in zee gaat met een betrouwbare partij.

Waar vind je goede leveranciers?

Het vinden van de juiste dropship leveranciers is cruciaal voor het draaien van een goede business. Alleen waar kun je deze vinden?

China

De meest voor de hand liggende locatie om een goedkope leverancier te vinden is natuurlijk China. Met name op websites als Alibaba en Aliexpress kun je in contact komen met duizenden leveranciers waarvan je de producten kunt verkopen. Deze platforms worden met name gebruikt om goedkope producten door te verkopen. Ben je van plan om producten uit China door te verkopen in Nederland? Houd dan rekening met lange levertijden. Daarnaast kan de kwaliteit van de producten te wensen over laten. Zorg er daarom goed voor dat je weet wat je verkoopt aan je klanten (samples!). Over het algemeen worden leveranciers uit China gebruikt voor low-ticket producten.

 

sourcing china

Europa

Leveranciers vinden in Europa biedt een heel nieuw scala aan mogelijkheden waar veel verkopers op Amazon niet bij stil staan. Toch is het interessant om je hier eens in te verdiepen. De inkoopprijs van de producten zal over het algemeen wat hoger liggen. Daar staat wel tegenover dat producten die gemaakt worden in Europa moeten voldoen aan Europese wetgeving en richtlijnen. Dit kan de kwaliteit ten goede komen. Daarnaast zullen levertijden korter zijn, wat weer gunstig is voor klanttevredenheid. En juist als je deze producten wilt verkopen op Amazon is de snelle levertijd cruciaal. Dat komt je ranking weer ten goede.

Voor Europese leveranciers kun je eens kijken op SalehooOberlo, Modalyst of BigBuy.

Nederland en België

Uiteraard moeten we Nederland en België apart benoemen in dit rijtje. Ook bij deze leveranciers of groothandels zal de inkoopprijs van een product hoger liggen. Daar staat tegenover dat je wel kunt communiceren in je eigen taal, producteisen specifiek kunt afstemmen en het makkelijker is om controles uit te voeren. Daarnaast is kans groter dat producten binnen één dag geleverd kunnen worden aan klanten, wat natuurlijk perfect is.

Waar vind je deze leveranciers of groothandels?

Google is natuurlijk je beste vriend in dat opzicht. Zodra je een idee hebt van een product, zoek dan aan de hand van je [“product”] in combinatie met [“groothandel”] en [“dropshipping”] en je zult ongetwijfeld mogelijkheden krijgen. Ook al doen leveranciers nog niet aan dropshipping, het kan altijd de moeite waard zijn om de mogelijkheden te bespreken. Dan ben je niet alleen de eerste, maar kun je ook nog eens afspraken maken over dat jij de enige bent die het product gaat leveren etc.!

Om je toch alvast een beetje op weg te hebben, staan hier dropshipping sites in Nederland met groothandels die je in ieder geval kunt benaderen. Daarnaast kun je eens kijken op Drobbs.

Landkaart Europa Amazon
Private label product zoeken amazon
productfoto amazon maken

Listing optimalisatie en productfoto’s

 Super, je hebt een product uitgekozen wat je kunt verkopen en contact gelegd met een leverancier die voor jou het product gaat verzenden naar je klanten. Dan wordt het tijd om je listing op te zetten en te optimaliseren in Amazon Seller Central! Om dat dit een vak apart is op Amazon, zullen we daar in dit artikel over dropshippen niet teveel op ingaan. Wel zorgen we ervoor dat je op weg gehopen bent!

Producten toevoegen in Seller Central

Op Amazon heb je grofweg de volgende mogelijkheden om je product zichtbaar op de website te krijgen. Dit kan door het toevoegen van een nieuw product (gebruikelijk in het geval van private label), of door het toevoegen van bestaande producten (wat waarschijnlijker is met dropshipping).

Met het toevoegen van een nieuw product moet je zelf zorgen voor goede copy (tekst bij je listing) en scherpe productfoto’s

In dit artikel laten we je stap voor stap zien hoe je een nieuw en bestaand product kunt toevoegen.

Heeft het zin om Fulfilment by Amazon te gebruiken met dropshippen?

Dit is een interessante vraag rondom het dropship-proces. Het meest logische wat je doet als dropshipper, is dat je afspreekt met je leverancier dat zij de producten versturen naar je klant. Je opereert dan als merchant, ook wel bekend onder de noemer Fulfilment by Merchant. Dit zou inmiddels duidelijk moeten zijn.

Echter, het is natuurlijk zo dat Fulfilment by Amazon voordelen met zich mee brengt. Zo kom je in aanmerking voor de Prime badge, verzorgt Amazon een deel van de klantenservice en nemen zij de logistiek voor je uit handen. Dit zorgt er ook nog eens voor dat je beter rankt. De logistiek wordt al voor je uit handen genomen door je leverancier bij het dropshippen. Daarmee zou je kunnen beargumenteren dat het voordeel van Amazon FBA komt te vervallen. Mocht je wel willen dat Amazon FBA een rol speelt in het logistieke proces, komt dat er in theorie als volgt uit te zien:

  • De leverancier verstuurt producten eerst naar Amazon (er vanuitgaande dat ze op de hoogte zijn van alle shipment eisen die daarbij komen kijken)
  • Amazon verwerkt de producten en slaat deze op in het fulfilment center.
  • Vervolgens stuur je vanuit Amazon de order om het product te versturen naar de klant.
  • Eventuele retourzendingen worden door de klant naar Amazon verzonden en daar opgeslagen. Zodra je een nieuwe sale hebt, kun je het product weer makkelijk laten verschepen door Amazon naar de nieuwe klant.

Al met al lijkt het gebruik van Amazon FBA wat omslachtig voor dropshipping via Amazon, dit geldt voor zowel listings die enkel op Amazon staan, als voor sales via je eigen webshop.

Echter, wil je dropshippen via Amazon op deze manier, dan moet je altijd een kleine voorraad aanhouden. Je listing komt anders niet naar boven. Je kunt dan stellen dat dit niet echt dropshippen is, omdat je dan toch voorraad aan moet houden. Al met al lijkt het gebruik van Amazon FBA wat omslachtig voor dropshipping via Amazon, dit geldt voor zowel listings die enkel op Amazon staan, als voor sales via je eigen webshop.

Retourzendingen van klanten

Het grote voordeel van Amazon FBA is natuurlijk dat je geen last hebt van retourzendingen, aangezien Amazon dit voor je regelt. Bij dropshippen gaat dit toch anders en zul je hier zelf een oplossing voor moeten verzinnen. Let daarbij op het feit dat het in Nederland verplicht is om klanten minimaal 14 dagen bedenktijd te geven en de mogelijkheid om producten terug te sturen of om te ruilen. Hieronder een paar mogelijkheden:

  1. In het meest gunstige geval kun je met je leverancier afspreken dat zij retourzendingen van klanten ook aannemen en eventuele kosten hiervoor aan jou doorbelasten. Dan ben je klaar. Echter, dit gedeelte is waarschijnlijk één van de redenen dat groothandels niet zelf zijn gaan verkopen en zij dropshipping faciliteren met partijen zoals jij. Het grootste gedeelte van de leveranciers zit niet te wachten op het verwerken van allerlei retourzendingen. 
  2. Je kunt ervoor kiezen het geld terug te storten naar de klant, waarbij je aangeeft dat ze het product mogen houden. Afhankelijk van of je low-ticket producten of high-ticket producten verkoopt, kan dit met name voor de eerste categorie een reële optie zijn. Het product voor de eerste keer verzenden, een retourzending verwerken en vervolgens het product nogmaals verzenden naar een tweede klant, kan je marge helemaal wegvreten. Voor high-ticket producten kan het product te kostbaar zijn om dit aan te bieden. Een klant kan ook niet akkoord gaan met deze oplossing.
  3. Er moet dus in ieder geval gezorgd worden voor een retourmogelijkheid. Je kunt klanten aangeven dat ze het product kunnen terugzenden naar je eigen huisadres, via PostNL of met behulp van MyParcel. Met de website Returnless kun je er ook voor zorgen dat je het je klant zo eenvoudig mogelijk maakt. Mocht je geen producten naar je eigen huisadres willen hebben, dan zul je toch opzoek moeten naar een betrouwbare fulfilment partner om het aan uit te besteden of een eigen magazijn huren. Maar goed, ook dan verdwijnt het idee van dropshippen. Dit kan wel interessant zijn als je high-ticket producten dropshipt.
  4. Je kunt klanten ook aangeven dat ze het product (op jouw kosten) mogen doneren aan een goed doel. Dat doet het goed bij klanten en je bent nog eens maatschappelijk bewust bezig ook! We hebben in het artikel over retourneren dit idee al eerder besproken, maar zie ook deze lijst per categorie met goede doelen waaraan je kunt doneren. 

Waar moet je verder nog opletten?

Er zijn natuurlijk nog tal van onderwerpen die je tegen kunt komen met dropshipping via Amazon. Eén van de zaken waar je mee te maken gaat krijgen is het berekenen van (internationale) btw over je verkopen. Hoe dat werkt binnen Europa hebben we voor je uiteengezet in dit artikel over btw. Daarnaast krijg je ook te maken met import, producteisen, certificering en dergelijke. Om je weg te helpen op dit vlak, kun je het artikel eens bekijken over importeren.

Tot slot kun je je vragen altijd stellen of je ervaringen delen in de Amazonsellers Community. Zien we je daar!

freight forwarder amazon

Met een gigantische voorsprong beginnen én groeien op Amazon is eindelijk mogelijk met het Amazon Handboek voor Sellers voor startende ondernemers.

Met dit e-book willen we ervoor zorgen dat u alles weet over hoe u moet verkopen op Amazon en waar u rekening mee moet houden.

We helpen u met concrete tips, vuistregels en stap-voor-stap handleidingen door Seller Central.

Alles om ervoor te zorgen dat u succes heeft op Amazon!

het amazon handboek voor sellers