Waarom heb je btw-nummer nodig in andere landen en hoe werkt het nu precies? In dit artikel leggen we uit hoe het werkt en waar je rekening mee moet houden.
Btw nummers
De Europese btw-wetswijziging vanaf 1 juli 2021
E-commerce en belasting. Het bezorgd menig ondernemer kopzorgen. Vanaf 1 juli 2021 wordt een Europese wetswijziging (bekend onder OSS) ingevoerd die als doel heeft om dit eenvoudiger te maken. Maar wordt het ook eenvoudiger?
Doorloop het stappenplan wat wij hebben opgesteld om te kijken welke impact er is op jouw business.
Waarom registreren in andere landen?
Overzicht met de btw tarieven per land waarin Amazon actief is:
Land | Btw-tarief hoog | Btw-tarief laag |
België | 21% | 12%, 6% |
Duitsland | 19% | 7% |
Frankrijk | 20% | 10%, 5.5%, 2.1% |
Italië | 22% | 10%, 5%, 4% |
Nederland | 21% | 9% |
Polen | 23% | 8%, 5% |
Spanje | 21% | 10%, 4% |
Tsjechië | 21% | 15%, 10% |
Verenigd Koninkrijk | 20% | 5% |
Zweden | 25% | 12%, 6% |
Btw-tarieven van de overige Europese landen vind je hier.
Wanneer heb je meer btw-nummers nodig?
- GB: £ 0,- sinds Brexit, was £ 70,000,-
- DE: € 10.000,- sinds 1 juli 2021, was €100,000,-
- FR: € 10.000,- sinds 1 juli 2021, was € 35,000,-
- IT: € 10.000,- sinds 1 juli 2021, was € 35,000,-
- ES: € 10.000,- sinds 1 juli 2021, was € 35,000,-
- BE: € 10.000,- sinds 1 juli 2021, was € 35,000,-
- PL: € 10.000,- sinds 1 juli 2021, was € 35.000,- (160.000 PLN)
- CZ: € 10.000,- sinds 1 juli 2021, was € 43.000,- (1.140.000 CZK)
Visueel voorbeeld
De oranje landen op de kaart zijn de landen waar je producten in een magazijn liggen opgeslagen. Je verkoopt dus vanuit het land naar het klanten in hetzelfde land. Om die reden moet je ook btw betalen in ieder land waaruit je verkoopt. De verkoper in dit figuur zou dus voor btw-nummers geregistreerd moeten zijn in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië.
Zoals je ziet verkoopt hij ook vanuit Duitsland naar Polen. Omdat de verkopen van Duitsland in zijn geval het drempelbedrag dat geldt voor Polen nog niet hebben overschreden, heeft de verkoper geen btw-nummer nodig in Polen en betaalt hij dus btw aan de Duitse belastingdienst als hij een product aan een Poolse klant verkoopt.

Omdat het goedkoper is om te verkopen binnen het land waar je vracht ligt, is het het aan te raden om niet te lang te wachten met het aanvragen van btw-nummers in andere landen. Duitsland en Frankrijk zijn mooie markten om vanaf te beginnen en je product te testen. Als je sales goed lopen in één van deze landen raden we aan om voor de volgende alvast te zorgen dat je ook kunt verkopen vanuit de ander. Dan spreid je je vracht over Duitsland en Frankrijk en stuurt Amazon automatisch product van het ene magazijn naar het andere om het land met de meeste vraag te kunnen bedienen.
Voorbeeld btw aangifte en verlegde btw

European Fufilment Network, afbeelding met dank aan Amazon.co.uk
Britse bankrekening
- rekening openen bij een bank zoals Royal Bank of Scotland:
- Gemiddelde tijd nodig om rekening aan te maken en openen: 1 week
- rekening openen bij Revolut:
- Gemiddelde tijd nodig om rekening aan te maken en openen: 15 minuten
- Revolut is een Britse Online bank waar je binnen een kwartier een rekening hebt geopend. Internationale transacties zijn altijd gratis en je betaalt een vrij lage wisselkoers. Je kunt hier dus aardig wat geld mee besparen!
Pan-european & BTW
Ben je van plan om Pan-European te gaan verkopen via Amazon? Houd er dan rekening mee dat je in deze 6 Europese landen een btw-nummer nodig hebt: Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Polen en Tjechië. Veel mensen denken als ze dit horen: “maar Pan-European FBA focust zich toch op de eerste 4 landen?” Klopt. Je hebt listings in de 4 landen, maar Amazon kan je voorraad wel verplaatsen naar Polen of Tsjechië en vanuit daar de klant bedienen. Vanwege de lagere arbeidskosten in deze landen is het voor Amazon ook interessanter om je Duitse klanten via Polen van producten te voorzien. Dat betekent dus dat je ook in Polen en Tsjechië je dient te registeren en aangifte moet doen!
Update per 1 januari 2021: sinds de Brexit is het Verenigd Koninkrijk uitgesloten van het PAN-European programma.

Pan European FBA, afbeelding met dank aan Amazon.co.uk
Hoe werkt het voor andere marketplaces?
Bovenstaande situaties zijn met name gericht op Amazon, vanwege de mogelijkheid om te verkopen als lange afstandsverkoper of om voorraad bij Amazon neer te leggen. Maar hoe zit dat voor andere marketplaces? Moet je als je bijvoorbeeld lange afstandverkoper bent op Zalando ook een Duits btw-nummer aanvragen?
Land |
Marketplace |
Btw-nummer verplicht afstandsverkopen? |
Fulfilment uitbesteden? |
België / Nederland | Bol.com | Niet direct, pas bij overschrijden van de afstandsdrempel tenzij OSS gebruikt wordt | Ja, Nederlands btw-nummer noodzakelijk |
Duitsland | eBay | Ja, btw-nummer direct noodzakelijk* | Niet mogelijk |
Duitsland | Otto | Ja, btw-nummer direct noodzakelijk | Niet mogelijk |
Duitsland | Real.de | Ja, btw-nummer direct noodzakelijk | Niet mogelijk |
Duitsland | Zalando | Ja, btw-nummer direct noodzakelijk | Ja, Duits btw-nummer direct noodzakelijk |
*per 1 juli 2021 is dit verplicht geworden. Zie de tekst en uitleg hieronder.

Bol.com
Bij Bol.com kun je momenteel enkel verkopen op het platform als je zelf voorziet in de verzending van je producten vanuit een eigen magazijn. Dit geldt zowel voor Nederlandse als Belgische ondernemers. Mocht je vanuit Nederland naar België verkopen, dan zul je bij het overschrijden van de afstandsdrempel van € 10.000,- een Belgisch btw-nummer moet registreren of gebruik moeten maken van de OSS. Verkoop je vanuit België aan Nederlandse klanten, dan zul je een Nederlands btw-nummer moeten aanvragen bij het overschrijden van het drempelbedrag van € 10.000,- of gebruik maken van de OSS.
Zodra in de toekomst Logistiek via Bol (LvB) weer mogelijk wordt en je daar van gebruik wilt maken, dan komt voorraad te liggen in Waalwijk, Nederland. Iedere ondernemer zal dan een Nederlands btw-nummer nodig hebben.
eBay
Bij eBay kun je enkel verkopen op het platform als je zelf voorziet in de verzending van je producten vanuit een eigen magazijn. eBay heeft het nog niet verplicht gesteld om je lokaal te registreren voor een buitenlands btw-nummer zodra het drempelbedrag nog niet overschreden wordt. Per 1 juli 2021 zal dit wel verplicht worden, zoals te lezen valt op de site van eBay.


Otto
Bij Otto kun je enkel verkopen op het platform als je zelf voorziet in de verzending van je producten vanuit een eigen magazijn. Echter, Otto heeft het verplicht gesteld voor buitenlandse ondernemers om een Duits btw-nummer aan te vragen als ze willen verkopen op hun platform. Dit geldt ook voor de gevallen waarin het drempelbedrag nog niet overschreden wordt. Otto wil op deze manier waarborgen dat ze alleen verkopers toelaten op hun platform die zich houden aan de btw-regelgeving. Mocht je nog niet aan de afstandsdrempel zitten, moet je aan de Nederlandse belastingdienst toestemming vragen om af te zien van het drempelbedrag Duitsland. Nadat deze toestemming binnen is, kan de aanvraag in gang gezet worden om een Duits btw-nummer aan te vragen.
Real.de
Bij Real.de kun je enkel verkopen op het platform als je zelf voorziet in de verzending van je producten vanuit een eigen magazijn. Echter, Real.de heeft het verplicht gesteld voor buitenlandse ondernemers om een Duits btw-nummer aan te vragen als ze willen verkopen op hun platform. Dit geldt ook voor de gevallen waarin het drempelbedrag nog niet overschreden wordt. Real.de wil op deze manier waarborgen dat ze alleen verkopers toelaten op hun platform die zich houden aan de btw-regelgeving. Mocht je nog niet aan de afstandsdrempel zitten, moet je aan de Nederlandse belastingdienst toestemming vragen om af te zien van het drempelbedrag Duitsland. Nadat deze toestemming binnen is, kan de aanvraag in gang gezet worden om een Duits btw-nummer aan te vragen.


Zalando
Bij Zalando kun je net als bij Amazon op twee manieren verkopen. Enerzijds kun je gebruik maken van Zalando Fulfilment Solutions (ZFS). Dit werkt hetzelfde als bij Amazon FBA, maar dan komt je voorraad te liggen bij Zalando. Anderszijds kun je verkopen op Zalando en producten vanuit je eigen magazijn verzenden aan klanten. Zodra je voorraad komt te liggen bij Zalando, zul je direct een Duits btw-nummer moeten aanvragen. Echter, Zalando heeft het ook verplicht gesteld voor buitenlandse ondernemers om een Duits btw-nummer aan te vragen als ze doen aan afstandsverkopen. Dit geldt ook voor de gevallen waarin het drempelbedrag nog niet overschreden wordt. Zalando wil op deze manier waarborgen dat ze alleen verkopers toelaten op hun platform die zich houden aan de btw-regelgeving.
Registreer je voor de btw
Nu je weet vanuit welke landen je gaat verkopen of in welke landen je over de drempel voor lange afstandsverkopen gaat, kun je beginnen met het registeren van BTW-nummers.
Registratie bestaat uit drie delen:
- Invullen en opsturen formulieren van desbetreffende belastingdienst.
- Beoordeling en verwerking door de belastingdienst. Dit duurt gemiddeld 1 á 2 maanden, maar kan in bijvoorbeeld Spanje wel 6 maanden duren.
- Inrichten online account voor aangiften.
Wanneer je een btw-nummer hebt toegewezen gekregen, denk er dan ook aan deze toe te voegen in Seller Central.
Dan zorg je er gelijk voor dat facturen automatisch op het land gezet worden waar je daadwerkelijk je verkopen doet en je kosten maakt!

Periodieke aangiften
Als je BTW-nummer binnen is ben je verplicht om periodiek btw-aangifte te doen. Meestal gaat dit, net als in Nederland, per kwartaal. Er zijn echter uitzonderingen:
- In Duitsland ben je verplicht om in het eerste jaar 13 keer aangifte te doen (12 maanden en 1 over het hele jaar). Daarna doe je per kwartaal aangifte.
- In Frankrijk doe je standaard maandelijks aangifte.
- Bij verschillende belastingdiensten kun je bij de registratie aangeven in welke periode je aangifte wilt doen. In het Verenigd Koninkrijk kun je bijvoorbeeld kiezen voor aangifte op 31 januari i.p.v. 31 december, 30 april i.p.v. 31 maart etc. Wil je zelf je btw-nummer registeren en je aangiften doen? Let er dan goed op wat je instelt. Het is natuurlijk het handigst als het gelijk loopt met de termijnen in Nederland.
Ook handig om te weten als je in het Verenigd Koninkrijk:
In Verenigd Koninkrijk is het hebben van een Britse bankrekening vereist om btw terug te kunnen vragen. De gemakkelijkste en snelste optie hiervoor is een rekening aanmaken bij een online bank als Revolut.
Wees voorbereid op controle en wees zelf ‘in control’
Er zijn qua controle twee zaken waar je rekening mee moet houden.
- In sommige landen, zoals Duitsland, vraagt de belastingdienst soms op om een overzicht van je inkomsten en uitgaven op Amazon te versturen. Als je hier een door Amazon gegenereerd rapport uit Seller Central van opstuurt is dit meestal voldoende. Let wel, de cijfers die je invoert bij de belastingdienst moeten dus overeen komen met je cijfers in de rapporten van Amazon. Hoe logisch dit ook klinkt, het gaat niet altijd goed. Wees je hier dus van bewust als je uitrekent wat je totale kosten en opbrengsten zijn voor een periode.
- Mocht je inspectie krijgen van een belastingdienst is het van belang dat al je financiële informatie gestructureerd is opgeslagen. Je kunt natuurlijk prima een excel gebruiken en in mapjes al je facturen netjes opbergen. Wat handiger (en vaak gemakkelijker en sneller) werkt, is een boekhoudprogramma zoals Exact, Xero of Quickbooks. Je kunt deze pakketten linken aan Amazon waardoor je verkoopdata automatisch in je boekhouding terechtkomt. Let erop bij het kiezen van een pakket in hoeverre dit mogelijk is. In het artikel over boekhouding lees je hier meer over.

Wil je volledig de focus kunnen leggen op het groeien van je bedrijf en wil je geen tijd verdoen aan btw-tarieven uitzoeken, BTW-nummers registeren en aangiften doen?
We bieden ook eenmalige, losse registraties aan.
Meer weten? Bekijk dan onze pagina om losse btw-nummers aan te vragen.